Onder toeziend oog van JOGG-ambassadeur Erben Wennemars werd tijdens het WK shorttrack in Ahoy een belangrijke stap gezet om sportevenementen voor bezoekers gezonder te maken.

Afgelopen vrijdag tekenden 21 gemeenten, sportmarketingbureaus, NOC*NSF, het Voedingscentrum en JOGG de uitbreiding van het Convenant Gezonde Sportevenementen. Vanaf nu zijn ook verantwoord alcoholgebruik en een rookvrije omgeving onderdeel van het Convenant. Hierin staan afspraken die gezondere voedingskeuzes en sponsoring bij sportevenementen met kinderen bevorderen. Ook is de leeftijd van de doelgroep waar het Convenant zich op richt verhoogd van 12 naar 17 jaar.

Sinds de start van het Convenant in 2018 heeft een groeiend aantal gemeenten zich aangesloten bij de ambitie van het gezonder maken van sportevenementen. De intensieve samenwerking heeft gezorgd dat veel internationale sportevenementen in Nederland de afgelopen vijf jaar gezonder zijn. Voorbeelden hiervan zijn: European Para Championships, WK Volleybal Vrouwen, La Vuelta Holanda en EK Wielrennen Drenthe. Niet alleen was hier de catering voor publiek en vrijwilligers gezonder, maar ook werd een gezond aanbod een voorwaarde in de subsidieregeling.

“Soms schuurt commercieel belang met gezondheid”

De Amsterdamse wethouder (Sport en Bewegen) Sofyan Mbarki, een van de deelnemende gemeenten van het eerste uur legt uit: “Gezien alle wetenschappelijke inzichten over alcoholgebruik, roken, slechte voeding en onze gezondheid, met name natuurlijk van onze kinderen en jongeren, is de stap die we nu met elkaar zetten er één in de goede richting. Wel vind ik dat we ambitieuzer moeten zijn. Ik wil de nieuwe Kamerleden en een nieuw kabinet oproepen om haast te maken met het Nationaal Preventieakkoord en de leefomgeving, ook bij sportevenementen, gezonder te maken voor iedereen. Preventie is heel veel beter dan genezen. Soms zal dit schuren met het commerciële belang, maar dat gaan we niet uit de weg, want dat zorgt uiteindelijk voor een beter resultaat.”

Marjon Bachra, directeur-bestuurder JOGG, is trots dat de partijen hun ambities verder hebben uitgebreid. “Sportevenementen zijn het uithangbord van de sport. Het creëren van een gezonde omgeving vraagt om een lange adem, goed om te zien dat we samen met gemeenten, sportmarketingbureaus en partners uit de sport ons hier hard voor blijven maken.” Ook Guido Davio, directeur Sportparticipatie NOC*NSF, is blij met de ondertekening. “Sport en gezondheid gaan hand in hand. Daarom is het niet meer dan logisch dat sportevenementen gezondheid uitstralen en er voor iedereen een gezond alternatief is, vooral bij evenementen waar veel jeugd komt. De uitbreiding van het Convenant met beleid rondom alcohol en rookvrij past helemaal in deze lijn.”

De ondertekenaars van het Convenant Gezonde Sportevenementen hebben 5 jaar geleden de beweging ingezet richting een gezonder voedingsaanbod en gezondere sponsoring bij sportevenementen, met name richting jongeren en kinderen t/m 12 jaar. De vijf grootste Nederlandse gemeenten (Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Eindhoven en Den Haag), sportmarketingbureaus (House of Sports, Kumpany, TIG Sports en 2Basics), NOC*NSF en JOGG ondertekenden toen het Convenant Gezonde Sportevenementen. Sindsdien sloten ook het Voedingscentrum, de gemeenten Heerenveen, Alkmaar, Arnhem, Apeldoorn en alle Drentse gemeenten (Aa en Hunze, Assen, Borger-Odoorn, Coevorden, Emmen, Hoogeveen, Meppel, Midden-Drenthe, Noordenveld, Tynaarlo, Westerveld en De Wolden) zich hierbij aan.

De ambitie wordt nu verbreed door ook in te zetten op de thema’s rookvrij en verantwoord alcoholgebruik met daarbij de uitbreiding van de doelgroep naar t/m 17 jaar vanaf 1 januari 2025. Daarmee dragen sportevenementen bij aan het realiseren van een gezonde sportomgeving en de JOGG-Teamfit werkwijze.