‘Live Like a Pro’ in de aanloop naar de MX of Nations

Op 28-29 september gaat de Motocross of Nations (MXON) plaatsvinden op het TT Circuit. Dit evenement is het summum van de motorcross en staat te boek als de Olympische Spelen van deze tak van sport. In tegenstelling tot de reguliere grand prix series nemen tijdens de MXON landenteams het tegen elkaar op. Dankzij een unieke talentvolle lichting met Jeffrey Herlings, Glenn Coldenhoff en Calvin Vlaanderen gaat Nederland in Assen strijden om voor het eerst in de historie dit prestigieuze evenement te winnen. De organisatie van een topevenement als dit kan tegenwoordig echter niet meer zonder een maatschappelijk activatieprogramma. SportDrenthe / Kenniscentrum Events is gevraagd om samen met het consortium bestaande uit de KNMV, Drenthe College, MXGP Academy en LDP Internationaal vorm te geven aan dit programma.

Maatschappelijke functie
Omdat topsportevenementen veelal niet georganiseerd kunnen worden zonder bijdrage(n) vanuit verschillende overheden, wordt in toenemende mate verwacht dat zij een maatschappelijke meerwaarde opleveren. Een evenement als de MXON zal leiden tot een economische impact vanuit buitenlandse bezoekers en veel media-aandacht voor de regio. Maar het is zonde om een evenement als dit alleen door de economische bril te bekijken. “Een topsportevenement als de MXON heeft een enorme aantrekkingskracht op de mensen die interesse hebben in deze sport. Deze aantrekkingskracht kan door side-events geactiveerd worden om een maatschappelijke meerwaarde op te leveren. Voor het consortium was het vooral de uitdaging om de maatschappelijke kracht van deze tak van sport te ontdekken en hier het programma op af te stemmen,” licht programmamanager Hans Slender toe.

De motorcross is echt een familiesport waar een enorme betrokkenheid en sociale binding aanwezig is. Er zijn echter ook wel aandachtspunten in deze sport. Zo zijn er de kwesties rondom geluidsoverlast en milieuvervuiling, maar ook op het gebied van omgangsnormen en leefstijl is er winst te boeken. “We gaan ons in het programma dan ook vooral richten op de doelgroep 16-22 jaar: de nieuwe generatie crossers en studenten die geïnteresseerd zijn in het thema techniek. In de drie programmalijnen gezonde leefstijl, techniekonderwijs en duurzaamheid proberen we de aantrekkingskracht van de MXON te benutten om tot deze maatschappelijke impact te komen.

Live Like a Pro
Het overkoepelende thema is ‘Live Like a Pro’. In de verschillende projecten en de hieraan gekoppelde sociale marketing campagne zal dit thema centraal staan. Bij het Drenthe College zal bijvoorbeeld het MXON DC Fit programma gestart worden. Studenten van het TT Instituut volgen niet de reguliere DC Fit lessen, maar een lesprogramma van een half jaar dat betekenisvol gemaakt wordt door het vanuit het perspectief van een professionele motorcrosser te ervaren. Wat doet een motorcrosser op het gebied van voeding, krachttraining, duurtraining, etc. Bewustwording werkt vooral als het past bij de belevingswereld van de doelgroep, het doel is dat de studenten ervaren dat sport vooral ook heel leuk is én bij hen past.

In het andere Drenthe College project Techniek=Teamsport zullen studenten van de motortechniek opleiding gaan ervaren hoe het is om een professionele monteur te zijn. Professionaliteit staat centraal in het programma. Studenten krijgen de kans om aan professionele motoren te sleutelen, mee te draaien in met professionele teams en wellicht zelfs mee te werken bij een team tijdens de MXON. De eerste aftrap met oud-coureur en trainer/coach Jan Postema was in ieder geval veelbelovend.

Rondom het verenigingsleven zullen met de KNMV en de MXGP Academy een aantal projecten gestart worden om thema’s als professionele begeleiding van jonge rijders en een positieve sportcultuur nog verder te versterken. Ook op het gebied van duurzaamheid zijn er nog stappen te maken. Zo zal er onder meer een congres met dit thema georganiseerd worden tijdens de week van de MXON. Alle activiteiten zullen door middel van een Live Like a Pro promotiecampagne ook zichtbaar gemaakt worden voor een bredere doelgroep. Helden als Jeffrey Herlings zijn een voorbeeld voor de jeugd, zowel bij de clubs als binnen de techniekopleidingen. Door deze helden in te zetten in de begeleidende campagne moet de impact verder vergroot worden.

Duurzame doorwerking
De uitdaging in dit soort activatieprogramma’s is om alle activiteiten op elkaar af te stemmen en elkaar te laten versterken. “We zijn vooral op zoek naar een duurzame doorwerking. Dankzij een subsidie van het Ministerie van VWS kunnen we dit jaar een prachtig programma neerzetten. Maar we willen vooral het eigenaarschap van de verschillende projecten bij de partners zelf houden, zodat volgend jaar ook zonder deze subsidie er een vervolg kan komen. Dit jaar is de MXON en een extra grote editie van het activatieprogramma waardoor we een aantal initiatieven groot kunnen lanceren. Maar de komende jaren zal er ook weer een MXGP zijn en hopelijk krijgen de initiatieven dan weer een mooi vervolg.”

Samen met side-event manager Anne Geurts vanuit LDP International vormt Hans Slender de spin in het web in de verschillende activiteiten die de komende maanden binnen dit programma zullen plaatsvinden. Heeft u zelf ideeën die maatschappelijk gezien interessant kunnen zijn in de aanloop naar de MXON, neem dan gerust contact op.

Mail Hans Slender

2019-01-31T12:03:10+00:0031 januari 2019|Maatschappelijke waarde|