Het was een dag waarop de regen plaats maakte voor de wedstrijd. Een dag waarop heel veel anders moest dan normaal, maar waar de renners precies hetzelfde deden: afzien!
Slechts anderhalve week van tevoren kreeg de organisatie van de Superprestige Gieten te horen dat toeschouwers niet meer toegelaten waren tot het evenement. Een onderdeel van de wedstrijd die zo belangrijk is; voor de sfeer, voor de ervaring, maar boven alles voor de renners.
Bij binnenkomst werd het support team, dat kwam helpen deze dag, opgevangen door Jantienus Warners en voorgesteld aan Henk de Leeuw die ons de hele dag mee ging nemen in zijn taken. Henk vertelde met trots dat hij al bijna dertig jaar betrokken is bij de organisatie van dit evenement. “Door de jaren heen is er zo veel veranderd aan het evenement. Het is dan ook heel jammer om te zien dat we dit jaar in feite weer een stap terug moeten nemen.’’
Jesse Dijkstra, stagiaire Event Supportcenter, zegt te hebben genoten van de dag. “Ik heb veel opgestoken van de vrijwilligers die al jaren meelopen in de organisatie van de Superprestige en ik voelde mij vereerd dat ik aanwezig mocht zijn”, aldus Jesse. Wij kregen de kans om te helpen bij de start en finish. Bij deze twee punten was goed te merken hoe er met de coronamaatregelen omgegaan werd. Buiten het parcours was iedereen verplicht een mondkapje te dragen, dus zodra de renners het parcours betreden mocht het mondkapje af. Bij de finish hadden wij de taak om mondkapjes uit te delen aan alle renners, al werd dit niet door iedereen in dank afgenomen.

Stagiaire Femke zorgt er voor dat de renners niet het parcours betreden voor de start.
Voor de renners staan de Superprestige wedstrijden bekend om de sfeer die er is. Normaliter staat het publiek rijen dik om het parcours heen. Anniek Mos, stagiaire Event Supportcenter, nam zelf deel aan het evenement. “Een van de eerste crossen van het seizoen en helaas voorlopig ook weer de laatste. Het parcours was een dikke bende, maar dat maakte niet dat ik er geen zin meer in had! Ik mocht drie mensen meenemen het terrein op: één verzorger en twee mecaniciens. Dit was voor elke deelnemer zo. Hierdoor waren er weinig mensen langs het parcours en dat viel op. Het zorgde er voor dat de 1,5 meter goed in acht genomen kon worden en dat het erg rustig was langs het parcours. Wat mij ook erg opviel als deelnemer, is dat er vaak omgeroepen werd dat mensen 1,5 meter afstand moeten houden van elkaar. Tot kort voor de start moesten de mondkapjes op blijven en gelijk naar de finish kreeg iedereen weer een mondkapje aangereikt. Dat waren een aantal maatregelen waar ook streng op gehandhaafd werd. Vanuit het oogpunt van een deelnemer was het een leuke ervaring, ook al was er weinig publiek.’’
De organisatie had zich goed voorbereidt op de geldende coronamaatregelen. Dit lieten zij zien door voorafgaand aan het evenement alle deelnemers, begeleiders en vrijwilligers een coronaprotocol op te sturen. Het coronaprotocol bestond uit maar liefst 18 onderdelen. Het protocol bevatte onder andere de volgende kopjes: sanitaire voorzieningen en kleedkamer, nazorg en begeleiders. Onderdelen die mogelijk moeilijk zijn om coronaproef te organiseren. Met de handhaving die aanwezig was en de medewerking van alle betrokkenen, is het de organisatie gelukt om een internationaal evenement neer te zetten.
Wij als Event Supportcenter van het Kenniscentrum Events zijn blij dat de organisatie ons de kans heeft geboden toch bij een evenement aanwezig te kunnen zijn deze tijd. Daarvoor dank.